Jak uniknąć efektu jojo

Efekt jojo to czasowe wahania wagi. Charakteryzujące się chudnięciem i tyciem w dość krótkich odstępach czasu. Sytuacja ta występuje najczęściej podczas gwałtownego i nieprawidłowego odchudzania. Przyczyną efektu jojo jest stosowanie nieodpowiedniej diety, o zbyt niskiej kaloryczności w stosunku do potrzeb organizmu lub braku aktywności fizycznej po zakończonej już kuracji. Wystąpienie efektu jojo może nastąpić, gdy osoba otyła w bardzo krótkim czasie schudnie, a następnie powróci do starych nawyków żywieniowych i w przeciągu kilku tygodni lub miesięcy wróci do wagi początkowej lub nawet wyższej. Aby zapobiec efektowi jojo należy nie stosować zbyt rygorystycznych diet. Kategorycznie zabrania się głodówek i diet, które w znacznym stopniu ograniczają ilość spożywanego jedzenia. Zamiast tego do zjadanych posiłków można wprowadzić błonnik pokarmowy, który ma właściwości sycące i reguluje procesy trawienne. Słodycze da się zastąpić porcją świeżych warzyw i owoców. Pomóc może także spożywanie 5 posiłków co 3-4 godziny w ciągu dnia. Dobrym sposobem jest także niejedzenie do syta i spożywanie mniejszych posiłków, a częściej. Warto także zrobić sobie postanowienie niewracania do starych nawyków żywieniowych. Podczas spotkań ze znajomymi najlepiej wybierać potrawy niskokaloryczne i nie opychać się słodyczami. Powinno się także ostrożnie wracać do coraz większych porcji i stopniowo wprowadzać do jadłospisu zabronione podczas diety produkty. Pomoże to w uniknięciu efektu jojo.